Tuesday, July 21, 2009

Pisang

Ketika didalam satu perjalanan jauh baru-baru ini, anak-anak saya telah bercerita tentang bagaimana mereka telah mambatalkan niat untuk membuat penggat pisang lantaran kekeliruan tentang pisang. Ceritanya lebih kurang begini:

Anak-anak saya, perempuan berumur 24 tahun-masih menuntut di luar negara. Lelaki 18 tahun pengangur (menunggu penaja untuk ke sekolah penerbangan), Mereka berdua jarang berjumpa kerana kakak jarang balik ke Malaysia.

Jadi si kakak banyaklah seleranya, al maklum sahajalah di luar negara segala-galanya terhad. Mereka berdua teringin untuk membuat pengat pisang. Oleh yang demikian mereka berdua telah ke pasar untuk mencari pisang yang sesuai. Sambil mencari mereka bersetuju untuk menggunakan pisang tanduk. Jadi mereka berdua pun mencarilah buah pisang tanduk yang mereka langsung tidak ada "clue" bagaimana rupa bentuknya. Pada hari itu pula nasib tidak menyebelahi mereka kerana kesemua gerai yang menjual pisang tidak ada menyimpan stok pisang tanduk pada hari itu. Walaubagaimanapun gerai terakhir yang mereka singgah meminta mereka menunggu sebentar kerana mungkin ada lagi stok agaknya. Si penjual terbongkok-bongkok mencari pisang tanduk di bawah meja akhirnya dia telah berjaya mendapatkan dua biji pisang tanduk lalu menunjukkan kepada anak-anak saya. Woo! anak-anak saya terperanjat besar kerana pisang yang ditunjukkan jauh dari apa yang mereka bayangkan. Mereka ketawa terbahak-bahak kerana lansung mereka tidak menjangka pisang yang mereka cari bersaiz sebesar itu. Mereka tidak jadi membeli pisang itu kerana mama mereka tidak pernah membuat pinggat pisang menggunakan pisang tanduk.

Pengajaran dari cerita ini adalah kita sebagai ibu bapa jangan mengambil mudah tentang perkara-perkara seperti ini kerana pada masa sekarang anak-anak terlalu dibebankan dengan mengulangkaji pelajaran untuk lulus cemerlang di dalam pelajaran demi kesinambungan hidup yang terlalu mencabar tanpa ilmu dan kelulusan akademik yang cemerlang. Saya sebagai bapa telah mengabaikan aspek pendedahan anak-anak kepada kehidupan sebenar sekeliling mereka semasa mereka masih kecil.

Saya sarankan agar luangkanlah masa membawa anak-anak anda keserata tempat sambil mengajar dan menunjukkan mereka perkara-perkara yang pada kita mungkin remeh tetapi bagi anak-anak ia mungkin sahaja sesuatu yang baharu.

No comments: