Friday, July 17, 2009

Persediaan Awal

Buat mereka yang masih muda, yang belum merancang apa-apa untuk anak-anak anda saya mencadangkan anda mula memikirkan bagaimana hendak membuat persediaan kewangan untuk pelajaran anak-anak anda. Mungkin sahaja anda mengatakan anda belum ada anak lagi namun anda perlu juga membuat perancangan awal. Hal ini kerana belanja untuk pelajaran anak-anak sangatlah tinggi.
Melalui penggalaman saya dimana anak sulung saya membuat kursus ijazah terpaksa berbelanja sekitar RM 28 000. Manakala anak kedua saya membuat ijazah perubatan di luar negara terpaksa berbelanja sekitar RM 1.2 juta. Bagi anak ketiga saya pula, untuk memasuki sekolah penerbangan terpaksa berbelanja sekitar RM 240 000.
Saya sangat bernasib baik kerana anak pertama saya mendapat pinjaman PTPTN manakala anak kedua pula ditaja oleh MARA. Namun untuk anak ketiga saya masih terkial-kial mencari penaja bagi membolehkannya menjadi seorang Pilot.
Oleh yang demikian saya menyarankan anda yang mahu anak-anak anda maju di dalam kehidupan mereka agar merancanglah dari sekarang. Ingat menuntut ilmu itu sangat dituntut di dalam ugama kita.
Seperkara lagi perlu diingat adalah melunaskan hutang. Saya menentukan anak-anak saya membayar hutang mereka sebaik sahaja mereka mula bekerja. Kita perlu ingat peluang untuk orang lain mendapat pinjaman akan tersekat lantaran kita gagal membayar hutang. Hal ini terjadi kepada anak bongsu saya yang tidak dapat pinjaman MARA kerana mereka kehabisan peruntukan. Jadi marilah bertanggungjawab.

No comments: