Saturday, November 8, 2008

Opah dan nenek

Ibuku dipanggil oleh cucunya sebagai Opah manakala ibu mertuaku nenek. Biar Opah mahu pun nenek, mereka tetap segar dalam ingatan minda aku dan cucu-cucunya.

Ibuku seorang suri rumah biasa. Seorang isteri yang setia. Sangat pandai mengaji Al Quran. Ramai anak muridnya yang berjaya mengaji dengan baik hasil usaha kesabarannya mengajar mereka. Aku juga berjaya khatam Quran walau pun menempuh segala macam dugaan. Maklum sajalah yang mengajar tu ibu sendiri. Aku sering kali mengelak untuk mengaji dan hasilnya kerap juga rotan belah empat yang menjadi senjata ibuku hinggap di pehaku. Walaupun sakitnya tak seberapa tetapi disebabkan manja aku akan menanggis seberapa daya untuk membuat dia memujuk aku semula. Selalunya helah aku tidak berjaya sementalah dia yang melahirkan aku. Segala helahku semua dia tahu. Ibu kesayangan ku lahir pada tahun 1920 dan kembali kerahmat Allah kira-kira 2 jam selepas YAM Tunku Abdul Rahman menghembuskan nafas terakhir pada 06 Dis 1990.

No comments: