Saturday, November 8, 2008

Atoks



Bapa-bapa kami istimewa orangnya. Bapaku Batan bin Supi manakala bapa kekasihku ialah Mohamad Zain bin Deraman.

Bapaku seorang pejuang yang tidak pernah jemu berjuang mencari rezki. Dia hanya melakukan kerja-kerja kampong seperti mengambil upah memetik kelapa, menebas kebun kelapa, nelayan, tukang kebun dan banyak lagi kerja-kerja yang pernah di lakukannya. Paling menarik bapaku seorang yang sangat mahir memanjat pokok kelapa. Di Kampong kami, beliau memang terkenal sebagai orang yang akan diupah untuk memanjat pokok kelapa sekiranya buah kelapa dari pokok itu tidak dapat dikait kerana terlalu tinggi. Beliau dilahirkan pada tahun 1903 dan telah kembali kerahmat Allah pada 10 Feb 1984. Disepanjang hayatnya beliau pernah mendirikan rumah tangga dengan 8 orang isteri tetapi tidak pernah memadukan mereka. Menurut beliau isteri-isterinya itu bercerai secara baik atau pun kerana meninggal dunia. Ibuku adalah isterinya yang terakhir. Dari lapan perkahwinan itu beliau hanya di kurniakan enam orang cahaya mata dan akulah anak bongsunya.

Bapa mertuaku pula seorang anggota tentera. Beliau telah melibatkan diri sebagai tentera semasa Rejimen Askar Melayu Diraja masih di bawah pemerintahan tentera British lagi. Beliau pernah berjuang menentang tentera Jepun semasa era penaklukan Jepun ke atas Malaya. Selain itu beliau merupakan pejuang semasa dharurat menentang Parti Kominis Malaya. Banyak kisah-kisah menarik perjuangannya yang pernah diceritakannya kepadaku.
Kelebihan bapa mertuaku ini adalah di dalam menguasai bahasa. Beliau berkeupayaan menguasai Bahasa Inggerish, Jepun, Mandarin, India, Tagalok dan Thai. Kerap terjadi, jika beliau dan ibu mertuaku ingin merahsiakan sesuatu dari kami, beliau akan berbicara di dalam bahasa Mandarin.

No comments: